Zonnen: de aanmaak van Vitamine D
Regelmatig 10 tot 30 minuten zonnen is heel gezond.

Te lang onbeschermd in de zon is weer ongezond.

 

Biologisch Medisch Centrum  Utrecht Epe        Arts Paul van Meerendonk
Vitamine D
 
Deze site is opgericht door een zeer tevreden
clint van het Biologisch Medisch Centrum

Biologisch Medisch Centrum
Behandeling CVS/ME
ATP energie
Dr Teitelbaum
Dr Meirleir
Dr Cheney
Arts Paul van Meerendonk

ADP-ATP efficiency
Cvs en fibromyalgie
Video xmrv cvs
Virus gevonden
CVS ME aantoonbaar
CVS legitiem
Research direction
CT

Virus en DNA
esme
Glutathion
Vitamine B12
Vitamine D
Zware metalen
Cadmium
FIR
Meetresultaten 1

Meetresultaten 2
Meetresultaten 3
Meetresultaten 4
 


Video Vitamine D   

vitamindhealth.org


Vitamine D veel belangrijker dan gedacht ook voor CVS ME

Vitamine D blijkt veel belangrijker voor de gezondheid dan gedacht. Het is bij heel veel processen in het lichaam betrokken en tekort vitamine D in het bloed komt veel voor bij CVS ME.

Twintig tot dertig minuten in de zon maakt 10.000 iu ofwel 250
g vitamine D aan.
Behalve als je een zeer donkere huid hebt dan is daarvoor een uur noodzakelijk.

Twee tot drie maal per week 15 - 20 minuten met blote armen of benen als de zon hoog staat is optimaal voor de aanmaak van Vitamine D en tegelijkertijd ook noodzakelijk. Deste hoger de zon staat deste meer UVB er in het zonlicht zit en deste meer aanmaak vit D, voor 10.00  uur en na 15.00 uur is er geen aanmaak. In april tot en met september geeft zonlicht een zeer goede hoeveelheid vitamine D. In de winter (in Nederland van Oktober tot en met Maart) wordt geen vitamine D gemaakt door zonlicht omdat er dan geen UVB in het zonlicht zit. Dan neemt men om een goede gezondheid te behouden minimaal 1000 iu (25 g) D2 of D3 per dag.  Optimaler 5000 iu 125 g per 3 dagen of 2000 tot 4000 iu 50 - 100 g per dag. Dit zijn indicaties van op dit moment door vitamine D onderzoekers aanbevolen hoeveelheden. Veel hoger dan de ADH Volgens het NIH in de US is 2000 iu per dag zeker veilig.

Vitamine D activeerd je immuunsysteem het activeert peptides die virussen en bacteria doden. video
Het zorgt ervoor dat je tot 90% minder gevoelig bent voor virussen en bacteria
Het is ook heel belangrijk voor de tanden. En beter dan fluor.

Vitamin D3 is goed en Vitamine D2 is bijna net zo goed. De combinatie is ook net zo goed maar ook niet beter dan D3 of D2. Vitamine D is een hormoon.
Met zonlicht worden verschillende soorten vitamine D (D1 t/m D5) en andere fotoproducten gemaakt waarvan de werking nog onderzocht moet worden en is dus wel anders dan vitamine D inname.

Zonnebank is ook goed voor de aanmaak van vitamine D liefst wel een zonnebank met meer uvB dan de gemiddelde.

Per 100 iu (2.5 g) Vitamine D inname per dag stijgt bloedhoeveelheid met 1 g/L
30 g/L is het echte minimum. Van 30 tot 50 g/L is te laag. Vanaf 50 g/L is goed. 60 tot 80 g/L is optimaal.
Bij een bloedwaarde tussen de 30 en 50 g/L is een supplement nodig.
Bij waarden beneden de 30 g/L is een supplement noodzakelijk.
Video

























 


UVB 280-315nm UVA 315-400nm Vitamine D aanmaak 270-315nm. Boven 300nm steile afval.

Kan men met voldoende vitamine D, opgedaan in de zomer, de winter doorkomen?
Nee het lichaam kan een beperkte hoeveelheid opslaan en dit raakt op na twee weken als er niets binnenkomt zoals in de wintermaanden.

Vitamine D tekort heeft een verband met:
Autoimmuun-ziekten, multiple sclerose, osteoporose, fybromyalgia, hart en vaat ziekten, darm~, borst~ en prostaatkanker, diabetes type I, rachitis, osteomalacie, myopathie, depressie, chronische pijn, migraine, schizofrenie, hoge bloeddruk, reumatode artritis, verhoogd cholesterol niveau.

50% van de wereld bevolking heeft vitamine D tekort.
Kleding houdt UVB tegen.
Zonnebrand creme houdt UVB tegen en voorkomt de aanmaak van vitamine D.
Een donkere huidskleur of een aanleg voor een donker huidskleur houdt UVB gedeeltelijk tegen en zorgt voor een sneller ontstaan van vitamine D tekort.


De menselijke huid maakt onder invloed van zonlicht ook fumaarzuur aan. Fumaarzuur ofwel fumarate is een stof die ook noodzakelijk is in de mitochondrien voor atp productie.

Vitamin D deficiency
 

In some people, the problem might not be enough magnesium, but instead might be not enough vitamin D, which has an effect on magnesium absorption.  Up until recently, doctors only associated a vitamin D deficiency with weak bones, and they believed that a vitamin D deficiency in young people was rare in countries like the US.  However, both of these beliefs have been proven false.  Not only does it occur in young people, but sometimes a vitamin D deficiency can manifest itself mainly as pain.  Initial symptoms in adults can often appear as vague musculoskeletal pains, muscle weakness, and fatigue, symptoms commonly found in fibromyalgia.   Also, studies on the muscles of vitamin D deficient patients, show a reduction of ATP levels, similar to that of fibromyalgia patients.

In some cases, the deficiency leads to myopathy, with quite severe muscle weakness, especially affecting the legs and ability to walk.  On the other hand, sometimes the symptoms are less severe, in which case it could be easily overlooked in fibromyalgia patients.  In fact, several small studies have shown that at least 40% of patients with fibromyalgia have a vitamin D deficiency.vitamin D subnutrition is common in patients with FM

 

And while some blood tests can possibly indicate a vitamin D deficiency, often a deficiency can exist without any other biochemical changes.   Thus, the only definite way to tell if you have this problem, is by testing vitamin D levels.  Unfortunately, very few doctors do this.  So It's quite possible that some people who have fibromyalgia, might also have a vitamin D deficiency.  Or perhaps they never had fibromyalgia to begin with.  In the following study from Canada, only 12% of patients referred to rheumatologists with the diagnosis of fibromyalgia, actually had fibromyalgia:

 

Vitamin D deficiency is often misdiagnosed as ME/CFS or fibromyalgia as the major symptoms include muscle pain and weakness, according to Michael F. Holick, MD, PhD, of the Boston University School of Medicine. Other researchers (Shinchuk & Holick) agree saying that all patients presenting with symptoms suggestive of ME/CFS should be tested for vitamin D deficiency.

Some studies have suggested that over 25% of ME/CFS patients have low vitamin D levels.

Studies have shown that vitamin D supplements can significantly reduce pain with one showing that vitamin D deficient people require twice as many painkilling drugs.

People getting no sunlight should supplement with at least 1,000 IU of vitamin D, which is 5 times the usually recommended amount [Glerup].

Vitamin D is a powerful immune system modulator with most immune cells having receptors for the active form of the vitamin. It is suggested that vitamin D may enhance innate immunity and inhibit the development of allergies and certain autoimmune conditions. These actions may be important for the immune dysfunction in ME/CFS.

 

Technically not a "vitamin," vitamin D is in a class by itself. Its metabolic product, calcitriol, is actually a secosteroid hormone that targets over 2000 genes (about 10% of the human genome) in the human body. Current research has implicated vitamin D deficiency as a major factor in the pathology of at least 17 varieties of cancer as well as heart disease, stroke, hypertension, autoimmune diseases, diabetes, depression, chronic pain, osteoarthritis, osteoporosis, muscle weakness, muscle wasting, birth defects, periodontal disease, and more.

Vitamin D's influence on key biological functions vital to one's health and well-being mandates that vitamin D no longer be ignored by the health care industry nor by individuals striving to achieve and maintain a greater state of health.

Sunshine and Your Health Vitamin D

If well adults and adolescents regularly avoid sunlight exposure, research indicates a necessity to supplement with at least 5,000 units (IU) of vitamin D daily. To obtain this amount from milk one would need to consume 50 glasses. With a multivitamin more than 10 tablets would be necessary. Neither is advisable.

The skin produces approximately 10,000 IU vitamin D in response 2030 minutes summer sun exposure50 times more than the US government's recommendation of 200 IU per day!

Sun exposure
The maximum amount of vitamin D that is cutaneously produced under UV light stimulation, creating serum 25(OH)D concentrations similar to those resulting from an oral dose of 250 g


OBJECTIVE: To estimate the amount, type, and tissue distribution of vitamin D in the adult body under typical inputs. METHODS: Review and reanalysis of published measurements and analysis of tissue samples from growing pigs raised in confinement on diets providing about 2000 IU vitamin D/day. Cholecalciferol and 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] concentration measured by HPLC. RESULTS: Mean serum 25(OH)D in all studies combined was 45 nmol/L. At the level of vitamin D repletion represented by this concentration, total body vitamin D would be 14,665 IU for a 70 kg adult woman. 65% of this total was present as native cholecalciferol and 35% as 25(OH)D. Nearly three-quarters of the cholecalciferol was in fat, while 25(OH)D was more evenly distributed throughout the body (20% in muscle, 30% in serum, 35% in fat, and 15% in all other tissues). At the daily vitamin D consumption rates in these animals total body stores provided only a approximately 7-day reserve. CONCLUSIONS: At total intakes on the order of 2000 IU/day, an adult has very little vitamin D reserve, despite intakes 10x the current recommendations. Those recommended inputs need to be increased by at least an order of magnitude. Food tables that fail to take into account 25(OH)D content of various meat products lead to underestimation of dietary vitamin D intake.

In a trial conducted by Barger-Lux et al, vitamin D3 doses of 25, 250, and 1250 g per day were administered to 38 healthy men for 8 wk.
New save DRA 250 g per day?

Many vitamin D-containing dietary supplements for adults are formulated to provide 510 g/d, when used according to the label instructions. Although rare and not widely available, a few supplements now contain as much as 1250 g vitamin D/d.

Exposure of a person in a bathing suit to a minimal erythemal dose of sunlight, which is typically no more than 15-20 minutes on Cape Cod in June or July at noon time, is the equivalent to taking 20,000 IU of vitamin D orally. It is now well documented that in the absence of any sun exposure 1,000 IU of vitamin D3 a day is necessary to maintain healthy levels of 25-hydroxyvitamin D in the circulation.