Nederlog        

 

27 juli 2007

                                                                 

Waarschuwing over "Greeting cards" en "pdf-attachments"

 



Dit is zowel een eenvoudige waarschuwing als een aankondiging, die gebaseerd is op het feit dat ik de laatste tijd overstroomd wordt door allerlei "greetingcards" - "from a Loved One", "from a Worshipper", "from a Classmate", "from a family member", from a Colleague" etc. ad nauseam - en verder idem overstroomd wordt door lege mails met pdf-aanhangsels.

Mij komt het voor dat dit allemaal van computer-criminelen komt die zich toegang willen verwerven tot mijn computer en harde schijf. Ik open dit soort rotzooi nooit, en mij bereikt het via xs4all, zelfs als het geheel niet aan mij geadresseerd is, maar aan een kennelijke willekeurige abonnee bij xs4all.

Nu dan:

Alle greeting-cards - vele honderden tot diverse duizenden - zijn leugens omdat (1) ik niet in "het genot" ben van genoemde afzenders c.q. (2) iedereen die mij enigermate kent weet dat ik van dit soort debiele rotzooi geheel niet gediend ben.

Waarom al die lieden die mij kaarten zouden sturen via een kennelijke computer-crimineel die aan phishing doet (consulteer Google als u die term niet kent) niet zelf in hun e-mail kunnen klimmen om mij te bereiken is ook volstrekt onduidelijk, tenzij ze niet bestaan, en in feite computer-criminelen zijn, zoals ik denk.

Precies hetzelfde geldt voor de bakken vol lege mails met pdf-files als attachment die ik via xs4all toegezonden krijg, en trouwens ook voor de vele duizenden, mogelijk tienduizenden, mails vol chinese of russische troep, die ik niet eens kan lezen al zou ik gek genoeg zijn dat te willen.

Kortom - totdat de service van xs4all zéér vele keren beter is dan ie nu is, en sinds vele jaren, wat vrijwel zeker nooit zal gebeuren, omdat de bazen van xs4all daar geen geld aan verdienen - geldt het volgende voor wie mij werkelijk wil bereiken via de mail:

  • Tenzij ik u persoonlijk ken, en wel face-to-face, open ik géén pdf-attachments bij mail van u - en als ik u wèl persoonlijk ken dan weet u dat ik die rommel niet wil als aanhangsel bij mijn mail.

  • ALLE "greetingcards" etc. worden onmiddellijk verwijderd, met welsprekende en hopelijk werkzame vervloekingen voor de afzenders.

  • Wie mij werkelijk wat te zeggen meent te hebben via e-mail doet dat maar gewoon in een e-mail, en dan met een titel die voor mij persoonlijk relevant is, en te maken heeft met iets dat ik schreef.

    (En alle enigermate redelijke mail wordt door mij beleefd beantwoord.)

Trouwens, ik ben géén tegenstander van de doodstraf - bijv. voor de laatste drie Amsterdamse burgemeesters - en trouwens ook géén werkelijk overtuigd tegenstander van het ophangen van spammers. En ondertussen lijkt zoiets mij - afgezien natuurlijk van behoorlijk werkende providers, waar geen enkel zicht op is, zolang dat niet winstgevend is, of enige moeite of inzet kost - dus zware straffen voor spammers, de enige effectieve oplossing tegen spam.

Ik heb over de laatste 5 jaar ruim 3000 aan mijn adres gerichte emails ontvangen die ik bewaard heb om een of andere reden; ik heb er sinds juli 2005 meer dan 50.000 verwijderd als je reinste troep. Ik ontvang dus via xs4all - "De Professionals" - ca. 25 à 50 spam-mails voor iedere serieuze mail.

Een groot deel zou mij nooit bereikt hebben als xs4all gewoon in staat zou zijn mij géén niet aan mijn mail-adres gerichte mail te sturen (maar ik krijg van xs4all spam voor het hele alfabet van xs4all-abonees), of als ze eenvoudig alle mails in het Chinees en het Russisch zou verwijderen zonder ze aan mij door te sturen, wat toch even makkelijk zou zijn als het alleen aan mij doorsturen waar mijn enige echte mailadres op staat.

Maar nee, dat kunnen ze allemaal niet bij xs4all, althans niet in mijn geval, en dat willen ze ook niet.

Deze toch zeer elementaire wensen blijken véél te moeilijk voor "De Professionals" -adverteren ze zelf - van xs4all, een bedrijf dat toch echt ooit, tien jaar geleden, een behoorlijk bedrijf was. Ou sont les gens intelligents d'antan? Nu, niet meer bij xs4all van tegenwoordig, in ieder geval: Ze kunnen me niet eens alleen de aan mijn eigen mail-adres geadresseerde spam doorzenden, alsof hun computers zelfs niet kunnen lezen of sorteren.

Afsluitend, voor de geïnteresseeden, is hier het laatste antwoord van de helpdesk van xs4all.nl uit 2004 dat mij bereikte over deze en dergelijke problemen, sinds wanneer ik deze onderneming opgegeven heb als te onbeschoft voor gewone menselijke omgang:

"Het gebeurt anderen niet, en dus u ook niet."

Als geboren Amsterdammer - "helaas" - denk je dan "Krijg nou g.v.d. helemáál de tyfus!" (nee, ik zei dat niet, al dacht ik het wel: ik ben 57 en een psycholoog, geen randdebiele 18-jarige zwaar overbetaalde snotneus van een helpdesk) en als Multatuli-kenner peins je dan vluchtig over de punt van je laars.

Maar goed - u weet nu ook waarom ik mijn site bij xs4all sinds 2004 niet meer onderhoud, en elders een nieuwe site heb. In mijn ervaring, en sinds minstens 5 jaar, is xs4all totaal onbekwaam, zowel moreel als feitelijk, en willen ze dat ook zijn, waar het mij betreft, want anders schrijf je dergelijke dingen niet aan je langjarige klanten, of je excuseert je als dat dan toch gebeurt.

Getuige het bovenstaande schriftelijke citaat willen ze dat ook niet anders bij xs4all. Wat er feitelijk gebeurde toen ik - beleefd, grammatikaal, netjes, als oudere drs. psychologie - klaagde over het bovenstaande dat  IK een boze mail kreeg van iets anoniems dat zich "Niels" en "chef" noemde van de afzender van het boven geciteerde, en wel omdat ik niet blij was met dat antwoord. Geen excuses, geen achternamen, geen oplossingen.

Waarom dan geen andere provider gezocht? Wel, mijn e-mail adres is al vele jaren bekend bij tal van personen die mij persoonlijk kennen, en ik heb eigenlijk ook geen illusie dat andere providers echt veel minder beroerd of lamzakkig zijn.

Maar als langjarige - 11 jaar - xs4all-abonnee raad ik u xs4all van harte en met overtuiging en op basis van vele bittere ervaringen en veel kosten sterk af, want ik heb nu minstens 8 jaar zeer slechte ervaringen met ze, zowel met hun "service" als met hun "helpdesk".

En nee, ik praat of mail daar ook niet meer met ze over: Ik ben wat te oud en te  geleerd om geschoffeerd of afgezeikt te worden door een of andere 18-jarige met grote cognitieve beperkingen, die kennelijk om die redenen bij xs4all aan de helpdesk wordt gezet, en dan ook nog eens door een anonieme chef, ook al te jong of te stom of te slecht opgevoed voor enig excuus of verklaring voor de onbeschoftheid of psychologische problematiek van zijn ondergeschikte.

Wat mij daarbij ook tegenstaat is dat het dit soort "persoonlijkheden" altijd geheel aan de moed ontbreekt dit soort dingen in mijn gezicht te zeggen.

Maar goed - binnenkort wordt mijn gehele site die nog resteert bij xs4all vervangen door dit stukje + Engelse vertaling, zodat ik verder alleen nog tot deze firma ben veroordeeld vanwege de bekendheid van mijn mail-adres bij anderen, sinds 11 jaar.

En tenslotte, om terug te keren tot het onderwerp:

U kunt veel beter geen "greeting" of andere "cards" openen en ook geen pdf-aanhangsels bij mail van onbekenden, tot welke provider u ook veroordeeld bent. Voor u het weet krijgt u dan spam voor iedereen die bij u provider geabboneerd is, en onbeschofte mails van de helpdesk als je daarover beleefd klaagt.


P.S. Vanwege de nieuwe site - waarop dit stukje - heb ik nu drie jaar een buitenlandse provider. NOOIT ENIG PROBLEEM MEE GEHAD - en ze werken ook nog eens een keer minstens 10x zo snel als xs4all, en zijn goedkoper. Ik heb dus nu ook al drie jaar de dagelijkse ervaring dat het wèl goed kan, als je maar wilt. Maar ze willen niet bij xs4all, als ze het tenminste kunnen. (En mij heeft dat handen vol geld en vele uren, dagen, weken, maanden, jaren - letterlijk! - aan ergernis gekost.)

Maarten Maartensz

 

        home - index - top - mail