Nederlog        

 

20 januari 2007

                                                                 

Nogmaals over spellen en onderwijs

 

 

Ik heb nog twee opmerkingen over spellen en onderwijs, in vervolg op wat ik schreef op 19 en 13 januari.

1.   De NRC van vandaag heeft in het Zaterdags Bijvoegsel een hele pagina over het onvermogen van de huidige generatie van ca. 20-jarigen om behoorlijk Nederlands te spellen, die grotendeels is gevuld met lezersbrieven.

Wat maar hl weinigen zich kennelijk realiseren is dat het niet kunnen spellen, net als het niet kunnen rekenen van de modale Nederlandse twintiger, het zichtbare topje is van een ijsberg aan onvermogen en onkunde, die er in bestaat dat er eenvoudig veel minder kennis overgedragen wordt in het Nederlands onderwijs de laatste dekaden dan veertig en meer jaren geleden, en dat wat overgedragen wordt vl minder streng getoetst wordt dan vroeger.

Maar ja, het illustreert en onderbouwt wl mijn stelling dat het Nederlands onderwijs al vier dekaden aan het verslechteren is, over de hele linie, op alle niveaus.

Dat is dan ook de reden dat ik niet kan zien hoe deze trend valt te keren, behalve voor de rijken, die hun kindertjes raison van 10.000 13.000 euro per jaar goed priv-onderwijs kunnen laten geven.

2.   Ik registreerde een week geleden dat de redactie van de NRC Wetenschap & Onderwijs bijlage niet in staat is "wishful thinking" goed te spellen, en dat drie maal achter elkaar fout deed.

Trouwens: Ik gebruik zelf geen automatische spellingchecker - heet 't, geloof ik, en ik kreeg geen foutmelding van mijn ingebouwde spellingchecker hierhij - op de computer, omdat ik dat irritant vind, een hekel heb aan moderne spelling en al heel goed spelde op m'n tiende, in het toenmalige Nederlands. Ik heb er natuurlijk wel diverse van op mijn computer, meegeleverd gekregen met schrijf-programmatuur. Wel, voor de goede orde: In mijn  "Frontpage" en "Word" - beide van een jaar of vijf geleden -wordt geheel correct geregistreerd door de geautomatiseerde spelcontrole dat "wishfull" fout is, k als de spelcontrole op "Nederlands" is gezet. Dus de redactie van de Wetenschap & Onderwijs bijlage hoefde helemaal geen redelijk Engels te kennen om de fout eruit te halen. Maar nee, dus: Full of wishful thinking about their abilities to write proper English, they spelled their very own shortcoming as "wishfull thinking".

Gewoonlijk worden gemaakte en geregistreerde fouten in de NRC, ook nogal pietluttige, achteraf in een apart kadertje vermeld door de redactie - zoals ook geheel korrekt is, want een redactie behoort zich te verantwoorden over de fouten die gemaakt zijn waarvan ze zich bewust zijn.

Deze keer niet, in een zaterdag-editie die voor een flink deel gewijd is aan spelling. Althans: Ik vond geen dergelijk kadertje, maar alleen n enkel lezersbriefje waarin de fout geregistreerd werd.

Zou het redactionele schaamte zijn?

Overigens wat betreft wishful thinking: Het is de voornaamste redeneerfout, waarvoor zie mijn leerzame Fundamental principles of invalid reasoning. (Het is te vrezen dat u dit niet aankunt met alleen VWO-Engels van tegenwoordig, maar dat is mijn schuld niet.)

Maarten Maartensz

 

        home - index - top - mail