Nederlog        

 

30 juni 2006

                                                                 

Good riddance...

 

 

... of bad rubbish, namelijk:

Gisterenavond tegen 9 uur was het dan zover: Het tweede kabinet Balkenende is gevallen, omdat de D66-ministers erin het bijltje erbij neer gooiden, en dat dan weer omdat ze er niet mee kunnen leven - vinden en voelen ze, zo bijzonder integer en moreel bewogen - dat "n van ons" Kamerleden behandeld zou worden, al is het maar een hl klein beetje, alsof ze een asielzoekster zou hebben kunnen zijn, en alsof voor een Kamerlid artikel 1 van de grondwet zou gelden:

Art 1: Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.

Want dr ging het uiteindelijk om, en de zeer waarachtige Alexander Pechtold, u weet wel, de man van

"Ach, ach, ach, het is allemaal veel vuiler en vunziger dan mensen denken."

was gisteren o zo vreselijk humaan, eerlijk en waardig bewogen, toen hij met veel vertoon van betrokkkenheid, solidariteit, en humaniteit voor de camera's uitlegde dat tegen "n van ons" NIET is toegestaan wat volgens de grote meerderheid "van ons" VANZELF spreekt, naar Somalisch Recht bijvoorbeeld, tegen asielzoekers die NIET kamerlid zijn en geen Somalische grootvader levend in 1840 (!!!) hebben, anno 2006,  en dus niet mogen en kunnen leven naar Somalisch Recht, volgens de grote o zo menselijke meerderheid van de zo integere Nederlandse Tweede Kamer. (Lees de links in deze alinea door als u het niet begrijpt. Het principe is zo oud als de Romeinen: Quod licet Iovi non licet bovi = Wat Jupiter is toegestaan is een rund niet toegestaan. En in Nederland regeert de leugen nu eenmaal, wat veel zaken vl ingewikkelder maakt dan ze anders zouden zijn.)

Een buitenlands verkerende lezer van dit Nederlog schrijft me:

Een heuse regeringscrisis dus, maar betekent dit nu dat er verkiezingen gehouden moeten worden of gaan ze nu heel lang vierkantemeter-ouwehoeren om een nieuw kabinet te vormen met nieuwe oude gezichten, andere partijen en dergelijke? Vroeger had Nederland vooral stabiele regeringen en ook ik heb wel eens gelachen om b.v. de Italianen, die blij mochten zijn als een regering een heel jaar uitzat.

Ik heb eerlijk gezegd gn idee, behalve dat het naar geldend Nederlands staatsrecht, dat in ieder geval in dit opzicht bezopen is, weer tijd is voor vele mnden achterkamertjes-overleg, bijvoorbeeld over rompkabinetten, minderheids-kabinetten, alternatieve kabinetten (CDA, VVD, LPF), verkiezingsdata, en - stof voor mndenlang achterbaks politiek intrigeren in Neerland - regeerakkoorden.

CDA en de VVD willen doorgaan met de bestaande regering, zus of zo. De linkse partijen willen verkiezingen, "zo snel mogelijk". Gezien eerdere regerings-crises en kabinets-formaties laat het Nederlands staatsrecht - waar ik gn kenner van ben: ik oordeel naar de praktijk - alles toe dat het traineren van het ontstaan van een regering mogelijk maakt, en dat het maken van geheime overeenkomsten, in vele regeringsloze maanden uitonderhandeld in die bekende achterkamertjes, bestendigt.

En zelfs met de grootst mogelijke spoed zie ik geen verkiezingen vr - dit is immers Nederland - september, en waarschijnlijk later. De enige kamerbreed acceptabel geachte reden om er spoed achter te zetten zal de zogeheten missie Uruzgan zijn - tenzij deze "missie" natuurlijk, wat gezien de omstandigheden in Afghanistan, en de Nederlandse militaire mentaliteit niet zo onverstandig zou zijn, alsnog afgeblazen wordt, bijvoorbeeld als een project van de nu gevallen en verdwenen regering. Wie liever niet heeft dat Nederlandse militaire meiden langzaam en heel Talibaans verantwoord het hoofd wordt afgezaagd "op camera" - zo heet dat onder Kamerleden - heeft daar nu in ieder geval nige mogelijkheid voor. (Verder zie: De Afghaanse denkfout en "Het eerste slachtoffer van iedere oorlog...")

Maarten Maartensz

 

        home - index - top - mail