Nederlog        

 

10 juni 2006

                                                                 

De slogans van Philips

 

 

Waarom heb ik het over de slogans van Philips, lezer? Wel, de voorganger van 'Nederlog' was 'Nedernieuws', en daarin schreef ik op 1 oktober 2004

10. Philips steelt slogans: Philips heeft jarenlang de slagzin "Let's make things better" gehad, wat volgens mij krom Engels was van een toenmalige Philips baas. Nu is er een nieuwe algemene Philips slogan: "Sense and sensibility". Ik heb nog niemand gehoord of gelezen die ook weet dat dit gejat is van Jane Austen.

Tien dagen later kreeg ik mail van een marktonderzoeker, overigens wel aardig, die mij vertelde dat ik "een verkeerde conclusie over de nieuwe brand promise van Philips" gaf.

Nu weet ikzelf niets van marktonderzoeken of "brand promises" en ik antwoordde de schrijver in die zin, en merkte i.v.m. die zogeheten "brand promise" op dat

Ik zou 't een 'feel good slogan' noemen als Anglicismes dan toegestaan zijn. Het copyright is in ieder geval verlopen, tenzij er natuurlijk een toevallige ontmoeting van two great minds - Philïps' copywriter en Jane Austen - plaats heeft gevonden.

Wel... dit stukje is geïnspireerd door het feit dat ik de afgelopen dagen een half-nieuwe slogan van Philips hoor: "sense and simplicity".

Tja. Ik geef toe dat het een betere slogan is (of: "brand promise", "feel good slogan" or whatever), was het alleen al omdat het één lettergreep korter is en één moeilijk woord minder heeft, en ook dat het deze keer niet ontleend is aan Jane Austen of geïnspireerd door een nogal ongeloofwaardig toeval.

Ik heb de nieuwe Philips kreet - een "brand promise" is kennelijk, als ik het goed begrijp, zoiets als de paarroep van een bronstig hert: 'Do it with me, for I do it better than the rest, trust me!' - niet bedacht, maar ik heb wel een vraag en een vermoeden:

Zou het door mijn opmerking van weleer komen? 't Lijkt me heel wel mogelijk - en in feite is mijn indruk dat mijn site wel meer gebruikt wordt door meer of minder bekende Nederlanders die wat minder makkelijk nadenken of formuleren dan ik.

En natuurlijk weten veel Engelsen heel goed wat ik in oktober 2004 opmerkte, zodat de firma Philips in Engelstalige landen met de eerdere Austeniaanse "brand promise" niet makkelijk weg zou komen, zonder aanzienlijke kans op ridiculisering.

Tenslotte: Héél erg vind ik het niet te konkluderen dat ik invloed heb, zelfs onvermoede invloed, maar het zou leuk zijn als wie mijn ideeën overneemt althans naar mij en mijn site verwijst.

Maarten Maartensz

 

        home - index - top - mail