Nedernieuws        

 

16 november 2004

                                                                 

De haat van de haat in Neerlanderthalië    

 

 

Op pag. 3 word ik heden in de NRC voorgelicht over de "Ik haat haat" advertentie die ik gisteren noemde, en die blijkt

"In alle landelijke dagbladen"

te hebben gestaan.

Wie staan er achter, volgens de NRC, dat een PCM-blad is?

Wel,

"een uitgever van PCM"

en een keur van de allergrootste Nederspecialisten:

"reclamevakblad Adformatie",
"reclamebureau DDB in Amsterdam",

waarvan je moet begrijpen en onthouden dat dit het

" 'reclamebureau van het jaar' "

is, en dan ook nog een lading hoogst-geniale voorliegers van

"mediabureau OMD. Dat benaderde vervolgens de media met het verzoek de advertentie zonder kosten te plaatsen."

Vandáár dus deze werkelijk práchtige Neerlanderthaalse Norm Aller Normen - "Ik haat haat" - die zo miljoenvoudig en paginagroot zovele Neerlanders het hart verblijd heeft en bewogen heeft tot de diepdoorvoelde kreet

"Precies m'n idee!"

en ongetwijfeld zeer veel Nederzelf-respect heeft opgewekt, als zelfbewuste hater van haters. Ik citeer weer:

""Chairman" Pietro Tramontin van reclamebureau DDB beaamt dat over de tekst van de advertentie wel wat gedelibereerd is [in zijn bescheidenheid: Specialisten van PCM + Adformatie + DDB + OMD! - M.]. "Het woord haat heeft toch een negatieve connotatie. Maar wat de doorslag gaf was het beestje bij het naampje noemen". Ter compensatie is gekozen voor een jaren-zestig lettertype en de flower power bloemetjes. En voor oranje, in plaats van rood-wit-blauw."

Zo zie je hoe weloverwogen en ondersteund door de beste Nederbreinen deze actie was en is! Dàt is reclame-vakmanschap-is-meesterschap: "het beestje bij het naampje noemen"! Alles weten deze superbreinen van "connotatie", en geheel verlamd of niet-bestaand zijn hun logica-breincellen, trouwens volledig volgens Neerlands gewoonte en norm.

En ja: Ik denk écht dat de grote Neerlandse meerderheid, net zoals deze fine-fleur van de uitgevers- en reclame-wereld, niet eens zien dat "Ik haat haat" even paradoxicaal en onzinnig is als "Deze bewering is onwaar". Ze mogen wel allemaal, mits 18 of ouder, stemmen.

Anders zouden ze toch niet zulke logische waanzin miljoenvoudig verspreiden? Zelfs de apostel Paulus, toch niet één van de allergrootste logici die de mensheid gekend heeft, had zo'n 2000 jaar geleden al door dat een Kretenzer die zegt dat alle Kretenzers liegen onzin uitspreekt - maar de verzamelde intellecten van de Neerlandse reclamewereld zien dergelijke elementaire logische gevolgtrekkingen eenvoudig niet.

En levend temidden van zo'n volk en dergelijke publieksvoorliegers zou je moeten stemmen, samen met miljoenen haters van de haat, allemaal overtuigd dat niemand beter kan zijn dan zij ("muh binnuh allemaol chuleikwaordig")?

NB: Ik heb nog helemaal niemand horen of zien opmerken dat de uitspraak "ik haat haat" debiele onzin is c.q. dat er logisch het e.e.a. op is aan te merken. Ook bij het zogenaamde dagblad voor academici - "slijpsteen voor de geest" noemen ze zichzelf - de NRC schijnt niemand te werken die daar rationeel genoeg voor is.

     Van Gogh 

Maarten Maartensz

        home - index - top - mail